AdWords – z czym to się je?

AdWords - z czym to się je?Świat reklamy ciągle rozszerza się, obejmuje nowe pola i porzuca stare, wyeksploatowane, z których nikt już nie korzysta. Niezwykle dynamiczny rozwój reklamy dąży do jak najprostszego przekazu, który za wszelką cenę przykuje uwagę, dlatego w pewnym czasie rozpowszechniły się reklamy zbliżone do piktogramów lub też mrugające banery. Nadrzędną wartością stało się przykucie uwagi użytkownika Internetu do reklamy. Niestety grupa docelowa nie mogła zostać precyzyjnie określona, dlatego każdy użytkownik odwiedzający dany serwis stawał się potencjalnym odbiorcą. Połączenie nieprecyzyjnej selekcji odbiorców wraz ze zmuszaniem użytkowników do zapoznania się z reklamą doprowadziło do choroby internetowego biznesu reklamowego.

Co sprawia, że AdWords jest najlepszą formą reklamy?

Powstały wówczas pop-upy, które będąc reklamą, nie spełniały żadnych z założeń dobrej reklamy. Irytujące okienka, których użytkownicy próbowali się jak najszybciej pozbyć, zaczęto uodparniać na szybkie zamykanie – przyciski służące do wyłączania okna ukrywano w niestandardowych miejscach. Konsekwencją tego było poszukiwanie przez użytkownika krzyżyka a nie czytania treści, a sam pop-up zniechęcał dodatkowo nie tylko do reklamowanego produktu, lecz również do odwiedzanej witryny. Z pewnością każdemu zdarzyło się wyłączyć całą stronę internetową, ponieważ nie udawało się wyłączyć agresywnego pop-upu. Z czasem na rynku pojawiła się zupełnie odmienna forma reklamy – AdWords. Co w niej jest rewolucyjnego? Reklama AdWords jest dyskretna, jednak należy podkreślić, że nie jest to kryptoreklama – jest wyraźnie wyróżniona, lecz ma formę zwykłego tekstu. Reklama tekstowa była odwróceniem całej dotychczasowej praktyki marketingowej. AdWords prawdopodobnie zostałoby zasypane pop-upowymi liśćmi. Faktycznie – pod koniec XX wieku, podczas internetowego boomu, pop-upy masowo spadały na strony internetowe. Na szczęście był to już tylko opad jesienny, a po jego posprzątaniu nastała zupełnie nowa era reklamy internetowej.

AdWords jest reklamą kontekstową – znaczy to tyle, że wyświetla się w okolicach tekstu tematycznie związanego z reklamą. Grupa docelowa jest więc określana i to automatycznie. Zastanawiać może, dlaczego tak minimalistyczna forma reklamy cieszy się tak dużą popularnością? Prawdopodobnie jest to spowodowane poszanowaniem odbiorcy. Brzmi to trochę enigmatycznie, lecz inaczej reagujemy na akwizytora, który wbiega do naszego domu, zamyka drzwi, a klucz wyrzuca przez okno, inaczej na reklamę telefoniczną, a jeszcze inaczej na ulotkę reklamową pozostawioną w naszej skrzynce pocztowej. AdWords znajduje się najbliżej ostatniej formy reklamowej, która nie burzy naszego spokoju, nie rozprasza nas podczas czytania gazety i zawiera tylko niezbędne informacje. Właśnie dlatego ma formę tekstową – ominięta nie rozprasza uwagi ruchem, zmianą barwy czy dźwiękiem. Jest to reklama, która rozumie nasze potrzeby i przedstawia je w sposób przyjazny dla użytkownika. AdWords stało się synonimem kultury reklamowej, która uwiodła reklamodawców, reklamobiorców i odbiorców końcowych, co jest fenomenem w świecie marketingu.

Podobne artykuły