Zmiany w wyszukiwarce Google w 2012 roku

19 listopada 2012, Autor: Zespół Pozycjonowanie Bez Ryzyka

Zmiany w wyszukiwarce Google w 2012 rokuStare dobre Google…Niby ciągle takie samo, a jednak nieustannie się zmienia.Google i zmiany? Przecież Google jest zawsze takie samo i działa na tych samych zasadach, mówicie. Prawda jest jednak inna. Nad zmianami w popularnej wyszukiwarce pracuje się praktycznie każdego dnia. My, użytkownicy często nie zdajemy sobie sprawy jak Google stara się usprawnić swoje działanie, jak usiłuje uprzyjemnić nam użytkowanie serwisu. Pora uświadomić sobie co dzieje się na ulubionej wyszukiwarce Polaków. Jak Google zmieniło się w ciągu 2012 roku.

Zacznijmy od najbardziej widocznych, dla użytkownika zmian czyli layoutu. Czy wygląd Google.com zmienił się w ciągu ostatniego roku? Czy udało się wprowadzić zmiany, a może wszelkie próby skończyły się na testach.

Początek roku 2012, a strona główna wyszukiwarki zaskakuje nowym designem. Koncern testuje nowy, ale równie minimalistyczny wygląd wyszukiwarki. Google tym razem postawiło na lepszą promocję swoich produktów. Strona główna wita internautów szarym logo w górnym lewym roku ekranu, które po kliknięciu rozwija się do menu zawierającego odnośniki do ośmiu usług, które zostały uznane za najistotniejsze tj.: nasz profil na Google+, wyszukiwarka zdjęcia, mapy, YouTube, Google News, Gmail oraz dokumenty. Jeżeli poszukujemy innych usług, na końcu listy dodano przycisk „więcej”.
Dzisiaj wiemy już, że zmiany z początku roku nie zostały wprowadzone na stałe. Ale to nie oznacza, że zrezygnowano z planu udoskonalenia witryny.

Pod koniec stycznia testowany zostaje nowy wygląd strony z wynikami wyszukiwania.

Google postanowiła przywrócić mapki na samą górę wyszukiwania, a wraz z nimi wyświetla się adres, telefon oraz recenzja. Google pracuje nad zmianą kolorów wyników Adwords. Obrazy oraz wideo lądują natomiast na samym dole strony. Jak wiemy i tym razem nie wszystkie zmiany okazały się trafne.

Kolejny miesiąc roku wita się kolejna zmiana w Google. Tym razem zmiany dotyczą wyników wyszukiwania w obrazach. Po najechaniu na dany obrazek, teraz poza podstawowymi informacjami na jego temat wyświetlą się także miniatury obrazów powiązanych z nim.

Nie tylko początek roku był dla Google okresem prób. W połowie roku webdesignerzy postanowili zmienić coś w pasku opcji wyszukiwania. Dotychczas menu wyszukiwania widniało po lewej stronie listy wyników. W czerwcu postanowiono sprawdzić, jak zostanie przyjęte umieszczenie go w pozycji horyzontalnej nad wynikami i zastosowanie menu typu drop-down.

Zmiana ta wydawała się poprawić czytelność menu opcji wyszukiwania, a także sprawiała wrażenie uporządkowania, ale dodawała nieco racy poprzez konieczność rozwijania menu. Minusem tego rozwiązania były także puste pola po obu stronach listy wyników wyszukiwania, które nie prezentowały się korzystnie na stronie.

Kolejną zmianą, która może „rzucić się w oczy” użytkownika, jest zmiana funkcjonalna. Wpisując w pasek wyszukiwania hasła spodziewamy się zobaczyć na stronie tzw. TOP 10, czyli 10 najbardziej odpowiadających zapytaniu wyników. Nie możemy być jednak, już tak pewni dziesiątki Obecnie, kiedy szukamy hasła będącego nazwą własną naszym oczom ukazuje się TOP7, a więc jedynie seidem organicznych wyników wyszukiwania. Większość okrojonych wyników stanowią brandy i marki, czyli zapytania bardzo ścisłe oraz dokładne. Może być to spowodowane, chęcią stworzenia iluzji braku reklam AdWords, lub chęcią większego dopasowania do wyników do poszukiwanego hasła.

Przejdźmy do tego co mniej widoczne w Google, ale bardzo ważne. Zmiany algorytmów wyszukiwarki jaki zmiany funkcjonalne nie tak widoczne dla przeciętego użytkownika. . Google stosuje algorytmy wyszukiwania, według których pozycjonuje daną witrynę. Dokładne parametry są tajemnicą firmy, ale wiadomym jest, że są nieustannie modyfikowane, a modyfikacje co miesiąc lub dwa przedstawiane są internautom. Przyjrzyjmy się więc zmianom dokonanym w 2012 roku.

Jednym ze zmodyfikowanych algorytmów na początku roku, dotyczy layoutu. Google analizuje tutaj jak wygląda dana strona zaraz po wejściu na nią. Im trudniej użytkownikowi poszukać faktycznej zawartości tym jego pozycja w wynikach wyszukiwania będzie niższa. Niekorzystnie na stronę wpływa zbyt duża ilość reklam na górze strony utrudniająca odszukanie faktycznej zawartości strony. Zmiana ta miała dotyczyć mniej niż 1% w globalnych wynikach wyszukiwania.

W lutym zmianom poddano kolejny algorytm, tym razem dotyczący wartości stron. Specjaliści Google, w trosce o jakość wyników, postanowili zwrócić większą uwagę na zawartość strony. Strony zwierające treści kopiowane z innych źródeł lub mało użyteczne będą musiały pogodzić się ze słabszymi pozycjami na liście. Wysoko pozycjonowane, będą natomiast strony zawierająca oryginalną zawartość, a także ciekawe informacje: badania, analizy czy raporty.

W lutym także dokonano 40 innych poprawek mających usprawnić wyszukiwanie, w większości są to zmiany subtelne. Warto jednak wspomnieć o jednej, która wydaje się bardzo ciekawa,a mianowicie „Venice”. Jest to udoskonalenie pozwalające na ograniczenie wyszukiwania do danej lokacji, bez wpisywania jej w okno wyszukiwania razem z frazą. „Venice” daje możliwość ograniczenia obszaru wyszukiwania już w menu wyszukiwania, co zwiększa naszą szansę na odnalezienie przez nas odpowiedniej strony.

Marzec przynosi ok 50 kolejnych poprawek. Najistotniejsze z nich dotyczą elementów zakotwiczonych, wyszukiwania obrazów, interpunkcji, a także wyszukiwania konkretnych stron.

Zmiana dotycząca obrazów pomoże nam w znalezieniu materiałów o dobrej jakości i wysokiej rozdzielczości, nawet jeżeli znajdują się na stronach słabszych pozycji. W wyszukiwarkę możemy obecnie, tez wpisać znaki wcześniej przez nią ignorowane i dostać w zamian wartościowe wyniki. Google wymieniło znaki i symbole, których już nie będzie pomijać w wyszukiwaniu: „%”, „$”, „\”, „.”, „@”, „#”, „+”oraz zapowiedziało poszerzenie tej gamy zgodnie z zapotrzebowaniem internautów.

Kolejny miesiąc przynosi kolejne innowacje. Google postanowi walczyć ze spamowaniem, wyników wyszukiwania, małowartościowymi stornami. Koncern popiera tworzenie oryginalnych, kreatywnych witryn z wartościową zawartością, a stara się unikać stron nastawionych tylko na promowanie linków i nieużytecznych tekstów przeładowanych słowami kluczowymi. Strony nie wykazujące wysokiej jakości w tym względzie, będą uznawane przez wyszukiwarkę, za niewarte umieszczeniu na wysokiej pozycji w wynikach organicznych.

Google, jak co miesiąc opublikowało listę wprowadzonych zmian, która tym razem liczyła 52 pozycje.
Poza opisaną wyżej, do najważniejszych można zaliczyć te dotyczące: sitelinków i megalsiteinków, a także wyszukiwań lokalnych.

Liczba aktualizacji Google w maju wyniosła 39. najistotniejsze zmiany dotyczą: ignorowania linków prowadzących do treści szkodliwych dla komputera,a także do spamu. Inną ważną zmianą jest uruchomienie funkcji mającej wpływ na zbyt długie, zdaniem Google, tytułu. Google za pomocą tego narzędzi sam może zmienić długi tytuł na krótszy, który jego zdaniem będzie miał taką samą wartość.

Wakacyjny raport Google zawierał 86 różnych zmian. Wśród letnich innowacji wyróżniamy: grupowanie stron, gdzie na pierwszej stronie nie powinno pojawiać się więcej niż jeden wynik z tej samej witryny. Kolejny raz wyszukiwarka zwraca, też uwagę na wartościową zawartość strony, oryginalność i unikalność.

Ostatni publikowany dotychczas raport w roku 2012 również dotyczy dwóch miesięcy i opiewa na 65 zmian. Jedna z ważniejszych zmian, jest już opisana wcześniej zmiana funkcjonalności dotycząca ograniczenia wyników wyszukiwania słów kluczowych do siedmiu. Ponownie Google skupia się na jakości strony, tym razem aktualizując swoje wymagania co do tego jakie czynniki wpływają na uznanie strony za wartościową. Poczyniono także kroki w kierunku usprawnienia wyszukań lokalnych.

Na koniec wracamy do wyglądu Google. Wiadomo, że webdesignerzy starają się umilić nam korzystanie z wyszukiwarki i w tym celu przy znaczących okazjach zmieniają nieco logotyp Google na stronie głównej. Przejrzyjmy jakie wariacje mogliśmy podziwiać w tym roku: www.google.com/doodles/finder/2012/Poland.

Jak widać Google ciągle się zmianie, zarówno pod względem funkcjonowania, algorytmów jak i wyglądu. Niektóre zmiany są przyjmowane przez użytkowników z większym entuzjazm, inne uznawane są za zabiegi mające na celu przynieść zyski tylko koncernowi. Niezależnie czy zmiany korzystne są bardziej dla użytkownika, czy dla Google, nie można zaprzeczyć, że ciągle coś się dzieje. Gogole na pewno zaskoczy nas jeszcze nie raz.

Podobne artykuły