Metody promocji firmy w Internecie

15 października 2012, Autor: Paulina Gruca

Metody promocji firmy w InternecieZłap klienta w sieć(ci)

Dzisiaj już nikt nie pyta czy jest sens reklamować się w Internecie. Upowszechnienie się globalnej sieci w połączeniu z jej nieograniczonymi możliwościami sprawiły, że to właśnie w przestrzeni wirtualnej toczy się obecnie prawdziwa walka o klienta. Przewaga reklamy on-line nad off-line staje się coraz bardziej zauważalna warto więc zapoznać się bliżej z metodami promocji firm w Internecie.


Na zachętę liczby

Z roku na rok regularnie wzrasta wielkość środków przeznaczanych przez polskie firmy na reklamę internetową. Zgodnie z raportem strategicznym IAB reklama cyfrowa zarobiła w 2011 roku 1,95 mld zł. Biorąc pod uwagę wydatki w innych mediach, internet staje się obecnie motorem napędowym całej branży reklamowej. Jak wynika bowiem z analizy domu mediowego Stralink wartość rynku reklamowego w Polsce w I kwartale 2012 roku zmniejszyła się o 2,4%. Jednocześnie jednak dodatnią dynamikę przychodów zanotował segment internetowy. Wzrost przychodów w Internecie wyniósł w badanym okresie czasu aż 7,7%.

 

Tradycja vs. nowoczesność

Można wyróżnić pięć wyróżników reklamy internetowej, decydujących jednocześnie o jej przewadze nad reklamą tradycyjną. Po pierwsze globalny zasięg, czyli brak jakichkolwiek granic i szansa dla firm pozyskania klientów praktycznie wszędzie tam, gdzie docierają macki Internetu. Po drugie elastyczność, przejawiająca się w możliwości szybkiej zmiany profilu działań promocyjnych i dostosowaniu opcji do gustów klientów. Po trzecie profilowanie audytorium, czyli  szansa dotarcia i pozyskania wybranej grupy odbiorców. Po czwarte niski koszt, co sprawia, że staje się ona niezwykle popularna wśród mniejszych firm. I wreszcie, po piąte, interaktywność, czyli możliwość niemal natychmiastowej reakcji na przekaz ze strony użytkowników. Jeżeli dodamy do tego jeszcze rosnącą ilość czasu spędzanego przez przeciętnego konsumenta w Internecie oraz spadek wiarygodności reklamy telewizyjnej i prasowej, konieczność inwestycji w reklamę on-line powinna stać się dla nas oczywista.

 

E-reklama w Polsce

Jak pokazują badania, w Polsce nadal najwięcej, gdyż ponad 40%, środków przewidzianych na marketing internetowy wydaje się na tradycyjną reklamę graficzną (wszelkiego rodzaju bilboardy, banery, animacje i „flashowe buttony”). Jednocześnie wydatki te regularnie maleją w związku ze znużeniem i irytacją internautów tego typu działaniami promocyjnymi. Na stałym poziomie otrzymują się środki przeznaczane na zwykłe internetowe ogłoszenia (17%) i e-mailing (7%). Z roku na rok rośnie z kolei udział w torcie reklamowym on-line reklamy typu SEM i SEO. W roku 2011 na marketing w wyszukiwarkach firmy wydały ponad 30% środków kierowanych na reklamę internetową. Biorąc pod uwagę skuteczność tego typu działań prognozuje się dalszy wzrost tego typu działań w kolejnych latach.

Jeśli chodzi o podział branżowy, to wciąż obserwuje się zdecydowaną dominację sektora finansowego, który pozyskuje ponad 15% rynku on-line. Na drugim miejscu uplasowała się telekomunikacja, dalej handel, który zanotował największy indeks wzrostu.

 

By nie zaplątać się w sieć

Internet w dniu dzisiejszym daje zarówno małym, jak i dużym firmom ogromne możliwości promocji. Sposobów i metod wykorzystywanych do promocji przedsiębiorstw w sieci istnieje naprawdę mnóstwo. Warto zatem poznać te z nich, które ocenia się jako istotne i niezbędne dla każdego praktycznie biznesu.

 

Niezbędne minimum – witryna www

Nie każdy zdaje sobie sprawę z faktu, że promocja jakiejkolwiek działalności w Internecie rozpoczyna się z momentem powstania i uruchomienia firmowej strony internetowej. Oczywiście sama strona nie jest w stanie przyciągnąć klientów bez odpowiednich działań promocyjnych, gdyż na początku przynajmniej nikt o niej nie wie. Strona internetowa pełni funkcję okna wystawowego lub wizytówki, w zależności od profilu działalności firmy. Jej podstawowe zadanie sprowadza się do prezentacji naszej oferty, dostarczenia szczegółowych informacji na temat tego, czym się zajmujemy oraz danych kontaktowych. Od wyglądu naszej strony, jej atrakcyjności, czytelności, a także elementów niewidocznych gołym okiem zależy to ile osób na nią trafi i na niej zostanie. Warto zatem przekazać jej wykonanie profesjonalistom.

 

Zainwestuj w pozycję

Posiadanie firmowej strony internetowej to obecnie norma, w związku z tym konkurencja w zakresie produktów i usług sprzedawanych przez internet staje się ogromna. Konieczne staje się zatem podjęcie działań mających na celu wypromowanie naszej strony w taki sposób, by była ona bardziej widoczna niż witryny branżowych konkurentów. Jedną z najpopularniejszych metod stosowanych w tym zakresie jest pozycjonowanie, będące złożonym procesem. Proces ten polega w pierwszej kolejności na doborze indywidualnie dopasowanych słów kluczowych oraz optymalizacji strony internetowej na poziomie treści i kodu źródłowego. Dobrze wypozycjonowana strona będzie wyświetlana na wysokiej pozycji w wyszukiwarce, dzięki czemu osoby poszukujące określonych informacji, towarów lub usług szybciej wejdą na taką stronę. Obecnie na rynku istnieje wiele profesjonalnych agencji interaktywnych zajmujących się pozycjonowaniem stron, korzystających z najnowszych narzędzi i technologii. Jeżeli zatem zależy nam na zwiększeniu ruchu na naszej stronie skierujmy się do specjalistów w zakresie promocji SEO.

 

Kampania linków sponsorowanych

Drugą niezwykle skuteczną i popularną metodą pozyskiwania klientów i zleceń jest, stosowana zwykle razem z pozycjonowaniem, tak zwana kampania linków sponsorowanych, inaczej kampania AdWords. Na czym polega taka kampania? Przede wszystkim na umieszczeniu dodatkowego linku do strony internetowej ponad lub obok pozostałych, naturalnych wyników wyszukiwania. Nie jest to zwykły link tylko rodzaj reklamy tekstowej bezpośrednio powiązanym z hasłem wyszukiwanym przez użytkownika. Każde kliknięcie w taką reklamę, czyli przejście na naszą stronę, obarczone jest kosztem, uzależnionym od stopnia konkurencyjności danej branży. Taka reklama będzie wyświetlana do czasu wyczerpania ustalonego przez nas wcześniej budżetu przeznaczonego na kampanię. Prowadzenie kampanii AdWords najlepiej zlecić wyspecjalizowanej agencji interaktywnej, zatrudniającej specjalistów z zakresu SEM.

 

Zaistniej na FB

Ogromny sukces portali społecznościowych niejako wymógł konieczność promocji przy wykorzystaniu tego typu kanałów komunikacji. Każda firma walcząca o klienta w wirtualnej rzeczywistości powinna przynajmniej zaznaczyć swoją obecność na największym z portali społecznościowych, jakim jest obecnie Facebook, poprzez stworzenie specjalnego profilu dla strony internetowej. Tego typu profil nie tylko zareklamuje Twoją firmę w kolejnym miejscu internetowej przestrzeni, ale także może stać się swego rodzaju platformą wymiany informacji i poglądów z potencjalnymi klientami. Ten typ reklamy to doskonała egzemplifikacja omówionej powyżej interaktywności marketingu internetowego oraz profilowania audytorium. Możliwość komentowania proponowanych przez Ciebie produktów lub usług, a także prowadzonych działań promocyjnych, jakie stwarza profil na FB zapewnia stały kontakt z klientami oraz gwarantuje im natychmiastową reakcję na przekaz. Z kolei przycisk „Lubię to”, dzięki któremu tworzy się wokół Twojej firmy sieć zadowolonych klientów to gwarancja, że nasze działania trafiają wyłącznie do zainteresowanych konsumentów.

 

Zasłoń ekran banerem

Jak zostało już wyżej wspomniane reklamy graficzne to wciąż najczęściej wykorzystywane formy promocji internetowej. Kampania banerowa polega na zastosowaniu elementów graficznych, takich jak obrazki, animacje, zdjęcia, gify w celu przekierowania na stronę internetową reklamodawcy. Tego typu kampania umożliwia dotarcie do ogromnej liczby odbiorców. Jej celem jest zaś zbudowanie lub wzmocnienie wśród nich świadomości marki. Banery reklamowe będące zwykle połączeniem grafiki z animacją zdecydowanie skuteczniej przyciągają wzrok internautów niż zwykłe oferty tekstowe firmy. I choć bardzo dobrze sprawdzają się w przyciągnięciu uwagi użytkowników, to jednocześnie ich nadmiar staję się dla wielu z nich irytujący, przez co coraz częściej przynoszą skutek odwrotny do planowanego. Banery mogą stanowić uzupełnienie większej kampanii promocyjnej, ale już z pewnością nie jedyną formę reklamy.

Przegląd wirtualnych metod promocji udowadnia, że prawidłowe zagospodarowane medium jakim jest internet ma szansę stać się podstawową formą walki o nowych klientów. Sieć jako kanał komunikacji marketingowej coraz częściej wygrywa z dominującą do tej pory w tym zakresie telewizją. Internet ma obecnie zdecydowanie więcej do zaoferowania. Niskie koszty, elastyczność, różnorodność i precyzja działania to podstawowe atuty reklamy internetowej. To czy uda Ci się wygrać na wirtualnym polu walki o dusze i ciało klienta zależy głównie od Twojej wyobraźni i kreatywności.

Podobne artykuły