Większość firm zajmująca się SEO i pozycjonowaniem musi  uważnie śledzić to co Google robi i co może zrobić oraz jak to wpłynie na widoczność witryny. Niestety zdarza się tak, że inwestujemy dużo czasu i pieniędzy co w danym momencie przynosi efekty. Jednak jedna zmiana w algorytmie i możemy wszystko stracić.  

Jakich branży dotknęła aktualizacja algorytmu Google marzec 2019?

  1. Rozrywka i wydarzenia
  2. Motoryzacja
  3. Uroda
  4. Komputery i gry
  5. Finanse
  6. Medycyna i zdrowie
  7. Zwierzęta i natura
  8. Informacje, wiadomości
  9. Dom i ogród
  10. Prawo i rząd

Zmiana SERP w styczniu 2019 r

Google aktualizuje swój algorytm średnio około 500 do 600 razy w roku, aby zachować najbardziej wartościowe i trafne wyniki na górze strony wyników.

W ciągu ostatnich kilku dni nastąpiła pewna zmiana rankingów – szczególnie w okolicach stycznia i jest to znak, że Google zaczął manipulować.

SERP marzec 2019:

SERP pozwala na analizę ile stron wyników wyszukiwania (SERP) uległo zmianie. Najczęściej możemy to zaobserwować kiedy wyszukujemy kilka razy jedną konkretną frazę. Szukamy gabinetu stomatologicznego na pierwszym miejscu (nie licząc mapy) jest np. Dr Kowalski. Po miesiącu wpisując tą samą frazę już nie widzimy tego doktora na pierwszej stronie wyszukiwania. Co to oznacza? Najprawdopodobniej nastąpiła zmiana algorytmu Google.

Nie ma jednego niezawodnego sposobu na przewidzenie zmian. ale najlepszą opcją na utrzymanie pozycji jest korzystanie z pomocy ekspertów SEO. Niezależnie od tego czy masz własny zespół marketingowy czy współpracujesz z firmą zewnętrzną, śledzenie zawiłości zmian algorytmu może być pracą na cały etat.

Począwszy od około 2016 roku Google zaczęło dodawać „People Also Ask” do swojego repertuaru wyników. Podczas gwałtownego wzrostu zaobserwowaliśmy wzrost wyników SERP z funkcją People Also Ask. Może to oznaczać, że Google oficjalnie opublikował swoją pierwszą aktualizację algorytmu na 2019 r., ale może to być także znaczący wzrost wyszukiwania głosowego.

Czy wiesz, że około 60% osób zaczęło korzystać z wyszukiwania głosowego?

To pozostawia dwie możliwości:

  1. Google zaktualizował swój algorytm, aby odzwierciedlić wzrost wyszukiwania głosowego.
  2. Wzrost wyszukiwania głosowego spowodował zmianę algorytmu Google.

Szczerze mówiąc, jest to scenariusz „kurczaka lub jajka”. Niezależnie od tego, kto był pierwszy, możemy zgodzić się, że charakter wyszukiwania się zmienia – podobnie jak podejście Google do tworzenia intuicyjnych wyników.

Niestety dla nas, Google pozostaje dość cicho o niewielkich wahaniach w swoim algorytmie. W 2018 r. Google potwierdziło trzy główne aktualizacje algorytmów, z których każda była „szeroką aktualizacją algorytmu”.

Aktualizacje algorytmu Google 2019

Większość zauważalnych aktualizacji Google dzieli się na kilka kategorii.

Oficjalnie nazwane aktualizacje

Są to duże aktualizacje, które Google ogłasza, a nawet podaje oficjalną nazwę. Są to również te, które zyskują największy zasięg w publikacjach SEO.

Każdy z nich ma na celu rozwiązanie konkretnego problemu ze sposobem działania algorytmu. Pingwin był o dewaluacji spamu linkowego w rankingach. Panda ukarała treści niskiej jakości. Te aktualizacje nie są jednorazowe. Google wypuszcza ich późniejsze wersje, aby kontynuować ulepszanie określonych celów aktualizacji często przez lata po ich pierwszym ogłoszeniu.

Mniejsze nienazwane aktualizacje

Najprostszym sposobem na zobrazowanie sobie tego jest wyobrażenie sobie 200 czynników wymienionych w kolejności ważności. Teraz wyobraź sobie, że Google zmienia kolejność 42 z tych 200 czynników. Google nie podaje oficjalnych informacji na temat niektórych aktualizacji, za to specjaliści SEO często zbierają informacje, które witryny i strony zostały naruszone i sprawdzają co mają wspólnego.  Google często aktualizuje informacje dotyczące określonego rodzaju funkcji. Obejmują one takie rzeczy jak:

  • Szybsze ładowanie zawartości strony,
  • Responsywność – funkcja mobilna jest kluczowym sygnałem rankingowym

Jak utrzymać ranking Google w 2019 roku?

Za każdym razem gdy Google aktualizuje swój algorytm powinieneś rozważyć czy nie warto zmienić strategii SEO. Chociaż nie możemy powiedzieć na pewno co przyniesie algorytm Google w 2019, ale istnieje kilka wskazówek, których warto przestrzegać mimo wszystko.

  1. Wersja mobilna – responsywność strony internetowej  

W tym wypadku nie ma wątpliwości. Google troszczy się o mobilność. Jedną z najważniejszych rzeczy, które trzeba zrobić żeby poprawić swoje SEO jest utworzenie dobrej wersji mobilnej. Wyrób sobie nawyk sprawdzania strony na telefonie aby upewnić się, że wyświetla się prawidłowo.

  1. Szybkość witryny i PageSpeed Insights

Ludzie są naprawdę niecierpliwi. Jeśli załadowanie witryny zajmuje więcej niż kilka sekund, jednocześnie tracisz użytkowników i plusy od Googla. Sprawdź szybkość ładowania strony w różnych przeglądarkach i na różnych urządzeniach.

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

  1. Tworzenie treści pod użytkownika

Dobre SEO to nie tylko ranking; chodzi o pojawienie się w odpowiednich wyszukiwaniach. Należy wykonywać badania odbiorców, słów kluczowych i konkurencj. Dzięki temu uzyskasz odpowiedź na to czego szukają użytkownicy i co jest najbardziej interesujące dla odbiorców.

Wiele aktualizacji algorytmów na przestrzeni lat stanowiło reakcję na próby manipulacji pozycji w Googlu. Jednym z najlepszych sposobów na uniknięcie spadków po zmianie algorytmu jest  skupienie się na ludziach i ich potrzebach.

Nie oznacza to, że nie powinieneś zwracać uwagi na trendy SEO i strategicznie podejście do treści. W 2019 r.  Wykorzystaj wiedzę zdobytą podczas analiz witryn, aby ulepszać strategię SEO.

Nie możemy przewidzieć przyszłości, ale możemy dowiedzieć się bardzo dużo z analizy aktualizacji algorytmu.

Study Case https://www.zwrotnikraka.pl/ Forum onkologiczne – branża medyczna

Wykres widoczności w okresie aktualizacji medyczne algorytmu Googla:

Aktualizacja algory

Niestety po aktualizacji z sierpnia zostaliśmy bardzo ukarani przez Googla. Faktycznie miało na to wpływ sporo czynników. Przeprowadziliśmy naprawdę dogłębne badania, które pozwoliły nam określić konkretną strategię.

Zaczęliśmy od analizy linków, szybkości strony oraz treści na stronie. Wspólnie z Klientem postanowiliśmy stworzyć nową stronę opartą o technologię WordPress Divi. Strona zyskała bardzo dopracowaną wersję mobilną, dzięki temu podniosły się nam statystyki. Bardzo ważnym aspektem jest POPRAWNOŚĆ WYKONANIA STRONY. Pamiętajmy o tym zanim zlecimy zaprojektowanie witryny.

Nowa strona została kompleksowo zoptymalizowana pod kątem technicznym. Zastosowanie odpowiednich wtyczek do cachu, optymalizacji obrazów, zmniejszenie renderowania i inne.

Następnie zajęliśmy się usuwaniem spamowych i bezwartościowych linków. Mimo tych działań pozycje nieznacznie się zwiększyły.

Kolejnym krokiem były treści. Począwszy od zmiany wielkości czcionki przez zmianę atrybutów H1, H2, H3. Nadanie im odpowiednich tytułów.

Niestety ruch na stronie zaczął spadać od sierpnia do grudnia i to drastycznie. W styczniu zaczął się jakiś przełom. Była to prawdopodobnie sprawka aktualizacji

Pozycję tak jak i ruch niesamowicie poszły do góry. Nasze ciągłe prace nad stroną i na social mediach zostały wreszcie wynagrodzone. Frazy z 100 pozycji wskoczyły do TOP 10 i idą dalej do góry.

 

A teraz rodzynek: